Η πρώτη ευκαιρία δίνεται από τη φύση μέχρι την ηλικία των 6μηνών. Σε αυτούς τους 6 μήνες το μωρό μαθαίνει μέχρι και 70 ήχους στους οποίους θα βασίσει την ομιλία της γλώσσας. Μετά τους 6 μήνες σταδιακά χάνει την ικανότητα του να ακούει καινούργιους ήχους και να τους ξεχωρίζει και φυσικά δεν μπορεί αργότερα να προφέρει ήχους που δεν ακούει. Επομένως η πόρτα που οδηγεί στην τέλεια προφορά των ήχων μιας γλώσσας κλείνει οριστικά λίγο μετά τους πρώτους μήνες της ζωής ενός μωρού. Αργότερα μπορεί να αντιληφθεί τους ήχους μια ς νέας γλώσσας περίπου όπως ένας κουφός προσπαθεί να κατακτήσει την ομιλία. Κλείνει η πόρτα του εγκεφάλου που οδηγούσε στην αφομοίωση των ήχων. Και σε σας φυσικά θα έχει συμβεί να προσπαθείτε να μάθετε μια ξένη λέξη και να μην μπορείτε να την επαναλάβετε αφού δεν ξεχωρίζετε τους ήχους καθαρά.
Η δεύτερη ευκαιρία για την εκμάθηση της γλώσσας δίνεται στον άνθρωπο μέχρι τα 3 του χρόνια. Μέχρι αυτή την ηλικία θέτονται οι βάσεις για την γλώσσα, τον τρόπο σκέψης, την όραση και τον ιδιαίτερο τρόπο που βλέπει ο καθένας μας τον κόσμο και λέγεται προσωπικότητα. Έτσι μέχρι τα 3 χρόνια μπορεί το άκουσμα των ήχων να δυσχεραίνει, αλλά όσον αφορά τη δομή και το λεξιλόγιο η γλώσσα μπορεί να κατακτηθεί τόσο εύκολα και αυθόρμητα όσο και η πρώτη. Σε αυτή την ηλικία βέβαια την εκμάθηση της γλώσσας την υποβοηθούν και άλλες δεξιότητες που ενισχύουν γενικά τη μάθηση.
Τα μικρά παιδιά μαθαίνουν χρησιμοποιώντας όλη τους την ύπαρξη. Μαθαίνουν με την όραση, τους ήχους, τη γεύση, την αφή, τη μυρωδιά, την πράξη. Γι αυτό τα ακούσματα, τις γεύσεις και τις μυρωδιές της παιδικής μας ηλικίας δεν τις ξεχνάμε ποτέ και πάντα μας προκαλούν ένα ευχάριστο συναίσθημα. Επιπλέον αν σε όλη μας τη ζωή έχουμε μια 100% ικανότητα για μάθηση, το πρώτο χρόνο εξαντλούμε το 50%, μέχρι τα 8 μας χρόνια το άλλο 30% και μένει ένα 20% για την υπόλοιπη ζωή μας.
Δεν είναι λοιπόν παράλογο να πούμε ότι ένα παιδί μπορεί να μάθει μέχρι και 5 γλώσσες στα πρώτα χρόνια της ζωής του αφού η ικανότητα του για μάθηση μπορεί να συγκριθεί με την ικανότητα ενός σφουγγαριού να απορροφά νερό.
Η τρίτη ευκαιρία για την εκμάθηση μιας άλλης γλώσσας δίνεται μέχρι τα 8, οπότε συνεχίζεται η θαυμαστή ικανότητα του παιδιού για αφομοίωση πληροφοριών, η έμφυτη περιέργεια του για νέες εμπειρίες και η ανάπτυξη του εγκεφάλου που επιτρέπει διαφοροποιήσεις σε ότι έχει ήδη εδραιωθεί. Μετά τα 12 χρόνια όλες οι πόρτες κλείνουν, επειδή η αρχιτεκτονική του εγκεφάλου έχει ήδη ολοκληρωθεί.
Φυσικά ο άνθρωπος συνεχίζει να μαθαίνει με τη νοημοσύνη και τη σοφία αλλά όσα μαθαίνει διαμορφώνονται σύμφωνα με τις βάσεις που τέθηκαν τα πρώτα 12 χρόνια της ζωής του. Άρα και οι ξένες γλώσσες μαθαίνονται βασιζόμενες στην πρώτη, πράγμα που θέτει εμπόδια αφού κάθε γλώσσα έχει τη δική της λογική που συχνά είναι αντίθετη με τη λογική των άλλων γλωσσών.
Πως θα διδάξουμε το παιδί μας μια ξένη γλώσσα.
Διδάξτε με το να κάνετε. Φτιάξτε πράγματα, παίξτε παιχνίδια και μιλάτε συνεχώς. Αν το παιδί δεν ανταποκριθεί αμέσως, μην παραιτείστε. Πρώτα καταλαβαίνουμε μια γλώσσα και μετά τη μιλάμε.
Συνδέστε ήχους και εικόνες. Πείτε πολλές φορές τους ήχους που συνδέονται με τις συγκεκριμένες εικόνες είτε είναι λέξεις είτε είναι γράμματα.
Χρησιμοποιείστε κίνηση. Στη διαδικασία της μάθησης, όπως και στη ζωή, το σώμα δεν πρέπει να διαχωρίζεται από το νου. Είναι λάθος να ζητάμε από ένα παιδί που μαθαίνει να μένει ακίνητο.
Μην πιέζετε ποτέ ένα παιδί να μάθει. Έρευνες έχουν δείξει ότι τα περισσότερα μαθησιακά προβλήματα έχουν σχέση με το στρες.
Χρησιμοποιείστε μουσική και ρυθμό. Η μουσική είναι ένας τρόπος για να κινητοποιηθεί όλος ο εγκέφαλος.
Χρησιμοποιείστε την αφή, την όραση και τις υπόλοιπες αισθήσεις όπου είναι δυνατόν. Κάντε τη φύση αίθουσα διδασκαλίας. Βγείτε έξω και αφήστε το παιδί να αγγίξει, να μυρίσει και να ακούσει καθώς μαθαίνει.
Μην ξεχνάτε να μιλάτε συνέχεια και να λέτε τι κάνετε.
Ποτέ μην διορθώνετε τα λάθη του παιδιού. Αφήστε το να επαναλαμβάνει με το δικό του τρόπο αυτό που θα πείτε. Μόνο του θα βελτιώσει την ομιλία του και την προφορά του ακούγοντας σας συνεχώς.