Γλώσσα
Το γλωσσικά προικισμένο παιδί συχνά μιλάει νωρίς και μαθαίνει να διαβάζει σε μικρή ηλικία, πολλές φορές από μόνο του. Το πιο πιθανό είναι ότι θα του αρέσει να γράφει ποιήματα και να διηγείται ιστορίες. Πώς θα ενθαρρύνετε αυτό το ταλέντο του παιδιού σας; Διαβάζετε του κάθε βράδυ πριν κοιμηθεί. Όταν μάθει να διαβάζει μόνο του, αγοράστε του πολλά βιβλία και φροντίστε να μπορεί να δανείζεται βιβλία απ’ την κοντινή σας βιβλιοθήκη. Ζητήστε του να σας απαγγέλλει ποιήματα κι’ αν μπορείτε, απαγγείλετε του κι εσείς μερικά. Παίξτε μαζί του παιχνίδια με λέξεις. Δείξτε ενδιαφέρον γι’ αυτά που γράφει ή απαγγέλλει.
Μουσική
Το μουσικά προικισμένο παιδί τρελαίνεται για τους ήχους. Τραγουδήστε του. Νοικιάστε ένα πιάνο. Αγοράστε ένα φλάουτο. Βρείτε έναν κατάλληλο δάσκαλο. Αγοράστε του δίσκους και κασέτες. Πηγαίνετε το σε συναυλίες. Ενθαρρύνετε το να μπει στη χορωδία του σχολείου ή της εκκλησίας. Βρείτε κάποιο σχολείο που να προσφέρει μαθήματα μουσικής πέρα απ’ το κανονικό πρόγραμμα. Σκεφτείτε να το γράψετε το καλοκαίρι σε κάποια ειδική .κατασκήνωση, όπου να δίνεται έμφαση στη μουσική εκπαίδευση.
Λογική – Μαθηματικά
Το παιδί που έχει ταλέντο στα μαθηματικά και τη λογική, γοητεύεται απ’ τις κατηγορίες και τα επαναλαμβανόμενα στοιχεία. Γιατί αυτοί οι κύβοι είναι ίδιοι; Σε τι διαφέρουν; Επίσης, είναι καλό στην ντάμα και το σκάκι, του αρέσουν οι αφηρημένες έννοιες και μαθαίνει γρήγορα τις αντιστοιχίες (π.χ., οι «δύο μέρες» ισούνται με 48 ώρες). Μπορεί να του αρέσει να φτιάχνει φανταστικούς κόσμους όπου βασιλεύει η τάξη. Στην προσχολική ηλικία θα ευχαριστηθεί πολύ αν του αγοράσετε διαφανή πλαστικά κουτιά, ώστε να φυλάει τα μικρά παιχνίδια του ανά κατηγορίες. Να παίζετε συχνά μαζί του τεχνικά παιχνίδια με χαρτιά – θα σας κερδίζει συχνά. Αγοράστε του ένα φτηνό οικιακό ηλεκτρονικό υπολογιστή, ώστε να αρχίσει να πειραματίζεται με προγράμματα μαθηματικού προσανατολισμού. Μάθετε αν υπάρχουν στη γειτονιά σας κι άλλα παιδιά που τα ενδιαφέρουν τα μαθηματικά -ίσως δημιουργήσουν μια λέσχη.
Αντίληψη του Χώρου
Εφοδιάστε το από νωρίς με χρώματα κι ένα χώρο για να ζωγραφίζει. Δώστε του πηλό, πλαστελίνη και ψαλίδι. Πηγαίνετε μαζί του μακρινούς περιπάτους σε άγνωστα μέρη και ενθαρρύνετε το να φτιάξει ένα χάρτη της περιοχής που εξερευνήσατε. Κανονίστε να πάρει μαθήματα αγγειοπλαστικής και σχεδίου. Και μην ξεχνάτε ότι η ευφυΐα που έχει σχέση με την αντίληψη του χώρου, δεν ανταμείβεται όσο θα έπρεπε απ’ το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα. Το παιδί που του αρέσει να ζωγραφίζει, θα ακούσει συχνά ότι θα ήταν καλύτερο να βρει κάτι «πιο πρακτικό» να μελετήσει.
Κιναισθησία
Αν το παιδί σας κάνει με ευκολία τούμπες, κολυμπάει και οδηγεί το ποδήλατο χωρίς να πιάνει το τιμόνι, ίσως να είναι κιναισθητικά προικισμένο. Αυτού του είδους το παιδί τα καταφέρνει πολύ καλά εκεί που χρειάζονται κινητικές δεξιότητες: παίζει μπάλα, περνάει την κλωστή στη βελόνα, δουλεύει με εργαλεία, αποσυναρμολογεί ρολόγια και ραδιόφωνα, «μαστορεύει». Τι μπορείτε να κάνετε για ένα τέτοιο παιδί; Δοκιμάστε να του αγοράσετε ένα μεκανό ή ηλεκτρονικά μικροεργαλεία. Πηγαίνετε το να επισκεφτεί επιστημονικά μουσεία όπου να επιτρέπεται οι επισκέπτες να πιάνουν και να χειρίζονται τα διάφορα όργανα και τις μηχανές. Γράψτε το σε κάποιο αθλητικό σωματείο και κανονίστε να πάρει μαθήματα τένις. Στο σχολείο, τα παιδιά με κιναισθητικές ικανότητες έχουν μεγάλη επίδοση στα σπορ και την ξυλουργική. Στα άλλα μαθήματα, όμως, ίσως να μην είναι τόσο καλά, ως την ημέρα που θα τους δοθεί η ευκαιρία να ασχοληθούν με θέματα που απαιτούν κινητικές δεξιότητες. Τότε είναι που αυτά τα παιδιά δείχνουν την αξία τους.